Мизерный перерасчет выплат не может перекрыть рост цен на продукты и услуги в стране

С 1 августа в России вырастет пенсия работающим пенсионерам. Впрочем, слово «вырастет» тут уместнее взять в кавычки, так как максимальная прибавка составит всего 279 рублей. Речь в данном случае идет не о традиционной индексации, которую работающим отменили еще с 2016 года и пока возвращать не собираются, а о перерасчете, зависящем от зарплаты человека.

Процедура ежегодного перерасчета заложена в законе о страховых пенсиях. Так как работающий пенсионер продолжает выплачивать страховые пенсионные взносы со своей зарплаты, его пенсия должна корректироваться в сторону увеличения с учетом поступивших за год средств. Правда, ежегодно это увеличение не может превышать три пенсионных балла. В этом году пенсионный бал стоит 93 рубля, отсюда и максимальная прибавка, которая составляет 279 руб. В прошлом году увеличение составило 261,72 руб.

Всего перерасчет коснется около 14 миллионов работающих пенсионеров в России. Фиксированная выплата для этой категории в этом году составляет 5686 рублей.

Помимо этого, с 1 августа на 9,13% будет увеличена накопительная часть пенсий. Это повышение затронет 80 тысяч пенсионеров. Также на 7,99% вырастут пенсии участников программы софинансирования пенсионных накоплений в виде срочных выплат. Этот перерасчет коснется 32 тыс. граждан.

В 2020 году была проведена индексация страховых пенсий на 6,6%. Но работающие граждане смогут получить прибавку только после увольнения. В ПФР даже привели пример того, как работает эта система.

«Например, пенсионер увольняется в июле 2020 года. В августе в ПФР поступит отчетность от работодателя о том, что работник-пенсионер работал в июле. В сентябре поступит отчетность, где пенсионер работающим в августе не числится. В октябре ПФР примет решение о выплате пенсии с учетом индексации. И в ноябре пенсионер получит полный размер пенсии и денежную разницу между прежним и новым размером пенсии за август, сентябрь и октябрь», — рассказали в ПФР.

Поэтому тем, кто продолжает работать, пока придется удовольствоваться перерасчетом вместо индексации. Конечно, говорить всерьез о том, что 279 рублей — это заметная прибавка к пенсии, не приходится. Официальная инфляция по подсчетам Минэкономразвития по итогам июня составила 3,2% годовых. Это не так уж много и укладывается в целевые показатели. Однако реальная инфляция, особенно на некоторые виды продукции, которая пользуется спросом, гораздо выше.

Например, этим летом резко подорожали яблоки. По сравнению с июнем 2019-го года их стоимость выросла не на 3%, а сразу на 30%. Это связано с девальвацией рубля, из-за которой подорожал импорт, и неурожаем в южных регионах России. Средняя стоимость килограмма яблок в июне 2020-го составила 136 руб., тогда как год назад она была 105,3 руб. Таким образом, даже «счастливчики», которые получат максимальную прибавку к пенсии, смогут купить на нее максимум два килограмма яблок.

Как уже было сказано, закон об отмене индексации пенсий работающим гражданам был принят еще в 2015 году, и с тех пор чиновники периодически возвращаются к этому вопросу, правда, больше для проформы. Например, в 2017 году Ольга Голодец обещала, что в правительстве будут обсуждать возможность отменить эту меру в рамках борьбы с бедностью населения. Глава Счетной палаты Алексей Кудрин в 2018 году также предлагал вернуться к вопросу об индексации пенсий для работающих россиян.

Однако противники индексации указывают на то, что работающие пенсионеры и так получают зарплату, поэтому тратить дополнительные средства на индексацию для них нецелесообразно — в первую очередь нужно обеспечить повышение пенсий тем, кто уже не работает. Тем более, что в большинстве развитых стран человек получает либо зарплату, либо пенсию, но не то и другое одновременно. Правда, те, кто используют этот аргумент, «забывают» упомянуть о том, что в этих странах размеры зарплат и пенсий не сопоставим с российскими. Там пенсионная выплата может доходить до 80% утраченного дохода, что с учетом высоких зарплат является вполне достойными средствами для жизни, в отличие от 12−13 тысяч рублей, которые в среднем получают, скажем, жители Кабардино-Балкарии или Калмыкии.

В июле в Госдуму был внесен законопроект, предусматривающий возврат к индексации пенсий для работающих россиян. Авторы указывали, что отсутствие индексации ведет, в частности, к тому, что многие пенсионеры продолжают работать нелегально, чтобы получать больший размер выплат. В итоге работодатель вообще не платит за них страховые взносы, и поступления в ПФР снижаются.

Однако в правительстве подсчитали, что для реализации законопроекта потребуются дополнительные расходы Пенсионного фонда в 2020 году в объеме 184,25 миллиарда рублей, а так как источники их получения не указаны, то инициатива не была одобрена. Ранее экс-глава ПФР Антон Дроздов говорил о том, что на индексацию работающим в 2020 году потребовалось бы еще больше средств — 368 млрд руб.

Депутат Саратовской областной Думы от фракции КПРФ Николай Бондаренко убежден в том, что деньги для повышений пенсий, причем не только работающим, но и всем категориям пенсионеров у государства есть, нет только политической воли для того, чтобы пустить их в социальную сферу, а не на поддержку крупного бизнеса и финансовых кругов.

— Государство всегда нищее, когда речь идет о социальной поддержке граждан и всегда щедрое, когда речь идет о привилегиях чиновников, депутатов, судейского корпуса, правоохранительной системы и власти в целом, — говорит Николай Бондаренко. — На это у них всегда находятся деньги, и это показатель того зашкаливающего уровня лицемерия, который сложился в нашей стране под руководством «Единой России», президента и чиновничье-олигархической структуры.

Что касается увеличения выплат работающим пенсионерам на эти жалкие копейки, мы должны понимать, что реальная инфляция, в том числе в продуктовом секторе, которая бьет по гражданам, составила десятки процентов. Можно смело говорить, что продукты за первую половину 2020 года подорожали чуть ли не в половину. Ограничительные меры, связанные с коронавирусом, и их последствия сильно сказались на благосостоянии граждан. Увеличение пенсий на 200 рублей — это яркий пример, который доказывает, что это антинародная власть.

«СП»: — В правительстве неоднократно говорили о том, что вернуть индексацию работающим пенсионерам сейчас невозможно просто потому, что на это нет средств. Так ли это?

— Возможности, которые существуют у нашего государства, позволяют увеличить пенсии не на 10%, а кратно. Причем не только работающим, но и всем пенсионерам. Для этого правительство должно провести реформу и изменить несправедливую систему распределения общественных благ и ресурсов. Сегодня для олигархов созданы все условия, богатые платят меньше налогов, чем бедные. Возможности есть, нет политической воли и желания.

Рядовым гражданам важно понять, что эти громкие и бестолковые увеличения пенсий на 200 рублей делаются для того, чтобы создать ложный образ и убедить их, что власть заботится о людях. Хотя на самом деле это абсолютно не так. Одной рукой они дают рубль, а другой — забирают десять рублей.

«СП»: — Значит, сейчас речь не идет даже о том, чтобы индексировать пенсии работающим?

— После принятия пенсионной реформы и увеличения пенсионного возраста на рынке труда появились незапланированные миллионы пожилых людей, которые должны были уйти на заслуженный отдых, но были вынуждены продолжать трудовую деятельность. Эти мизерные перерасчеты их пенсий — попытка сделать хорошую мину при плохой игре.

Что касается того, что не увеличивают пенсии основной массе населения, проблема у этого явления одна. У нас есть огромный потенциал, есть все возможности, в конце концов, есть международный опыт и практика. Но мы видим, что на протяжении последних 20 лет идут только сплошные обещания думать о народе: «Вы только за нас проголосуйте, и все будет хорошо». А после того, как за них голосуют, вводятся новые налоги, повышаются тарифы, растут цены на товары и услуги.

2. Основания перерасчета страховых пенсий

Перерасчет размера страховой пенсии производится в случае:

1) увеличения величины индивидуального пенсионного коэффициента за периоды до 1 января 2015 года;

2) увеличения суммы коэффициентов, определяемых за каждый календарный год иных засчитываемых в страховой стаж периодов, указанных в части 12 статьи 15 Федерального закона от 28.12.2013 N 400-ФЗ «О страховых пенсиях», имевших место после 1 января 2015 года до даты назначения страховой пенсии;

3) увеличения по данным индивидуального (персонифицированного) учета в системе обязательного пенсионного страхования величины индивидуального пенсионного коэффициента, определяемой в порядке, предусмотренном частью 18 статьи 15 Федерального закона от 28.12.2013 N 400-ФЗ «О страховых пенсиях», исходя из суммы страховых взносов на страховую пенсию, не учтенных при определении величины индивидуального пенсионного коэффициента для исчисления размера страховой пенсии по старости или страховой пенсии по инвалидности, при их назначении, переводе с одного вида страховой пенсии на страховую пенсию по старости или страховую пенсию по инвалидности, предыдущем перерасчете, а также при назначении страховой пенсии по случаю потери кормильца.

Такой перерасчет производится без заявления пенсионера (за исключением лиц, имеющих право на установление доли страховой пенсии по старости в соответствии со статьями 19 и 20 Федерального закона от 28.12.2013 N 400-ФЗ «О страховых пенсиях» с 1 августа каждого года, а в случае перерасчета размера страховой пенсии по случаю потери кормильца — с 1 августа года, следующего за годом, в котором была назначена указанная страховая пенсия.

До 01.01.2015 года указанный вид перерасчёта страховой пенсии именовался «корректировка» и производился аналогично с 1 августа каждого года в беззаявительном порядке.

Формула, по которой производится перерасчет размера страховой пенсии по старости, страховой пенсии по инвалидности и страховой пенсии по случаю потери кормильца по данным индивидуального (персонифицированного) учета в системе обязательного пенсионного страхования путём увеличения индивидуального пенсионного коэффициента, предусмотренный пунктом 3 части 2 статьи 18 Федерального закона от 28.12.2013 № 400-ФЗ «О страховых пенсиях», осуществляется по формуле:

СПст = СПстп + (ИПКi / К / КН x СПК),

где СПст — размер страховой пенсии по старости, страховой пенсии по инвалидности, страховой пенсии по случаю потери кормильца;

СПстп — установленный размер страховой пенсии по старости, страховой пенсии по инвалидности, страховой пенсии по случаю потери кормильца по состоянию на 31 июля года, в котором производится соответствующий перерасчет;

ИПКi — индивидуальный пенсионный коэффициент по состоянию на 1 января года, в котором производится соответствующий перерасчет страховой пенсии по старости или страховой пенсии по инвалидности исходя из суммы страховых взносов, не учтенных при исчислении размера страховой пенсии по старости или страховой пенсии по инвалидности при их назначении, переводе с одного вида страховой пенсии на страховую пенсию по старости или страховую пенсию по инвалидности, предыдущем перерасчете, а для страховой пенсии по случаю потери кормильца — величина индивидуального пенсионного коэффициента умершего кормильца, определяемая исходя из суммы страховых взносов, не учтенных по состоянию на день его смерти;

СПК — стоимость одного пенсионного коэффициента по состоянию на день, с которого производится соответствующий перерасчет размера страховой пенсии по старости, страховой пенсии по инвалидности, страховой пенсии по случаю потери кормильца;

К — коэффициент, для исчисления размера страховой пенсии по старости и страховой пенсии по инвалидности равный 1, а для исчисления размера страховой пенсии по случаю потери кормильца — отношению, указанному в части 11 статьи 15 настоящего Федерального закона;

КН — коэффициент, для исчисления размера страховой пенсии по старости и страховой пенсии по инвалидности равный 1, а для исчисления размера страховой пенсии по случаю потери кормильца — количеству нетрудоспособных членов семьи умершего кормильца по состоянию на 1 августа года, в котором производится соответствующий перерасчет страховой пенсии по случаю потери кормильца.

Нормами Федерального закона от 28.12.2013 № 400-ФЗ «О страховых пенсиях» (часть 4 статьи 18) максимальное значение индивидуального пенсионного коэффициента при перерасчете страховой пенсии, предусмотренном пунктом 3 части 2 статьи 18 Закона от 28.12.2013 № 400-ФЗ учитывается в размере:

  1. 3,0 — для застрахованных лиц, у которых в соответствующем году не формируются пенсионные накопления за счет страховых взносов на обязательное пенсионное страхование в соответствии с Федеральным законом от 24 июля 2009 года N 212-ФЗ «О страховых взносах в Пенсионный фонд Российской Федерации, Фонд социального страхования Российской Федерации, Федеральный фонд обязательного медицинского страхования»;
  2. 1,875 — для застрахованных лиц, у которых в соответствующем году формируются пенсионные накопления за счет страховых взносов на обязательное пенсионное страхование в соответствии с Федеральным законом от 24 июля 2009 года N 212-ФЗ «О страховых взносах в Пенсионный фонд Российской Федерации, Фонд социального страхования Российской Федерации, Федеральный фонд обязательного медицинского страхования».

К содержанию…

I. Промени, произтичащи от показателите в Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване (ЗБДОО) за 2020 г.

1. Размери на месечния осигурителен доход за 2020 г:
— минимален месечен размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица — 610 лв.;
— минимален месечен размер на осигурителния доход за регистрираните земеделски стопани и тютюнопроизводители – 420 лв.;
— максимален месечен размер на осигурителния доход – 3000 лв.

2. Размери на осигурителните вноски за фонд «Пенсии» на държавното обществено осигуряване в процент от осигурителния доход на лицата, работещи при условията на III категория труд — без промяна спрямо 2018 г., както следва:
— за лицата, родени до 31.12.1959 г., включително — 19,8 на сто;
— за лицата, родени след 31.12.1959 г. – 14,8 на сто;

3. Размер на осигурителната вноска за закупуване на един месец осигурителен стаж за завършено висше или полувисше образование, както и за недостигащ стаж при пенсионирането (чл. 9а, ал. 1, 2 и 6 от Кодекса за социално осигуряване) — 120,78 лв. (19,8 на сто х 610 лв. — минимален месечен размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица ), когато вноската се прави след 31.12.2019 г.

5. Максимален размер на получаваните една или повече пенсии, без добавките към тях:
— от 1 януари 2020 г. до 31 декември 2020 г. — 1200 лв., определени като 40 на сто от максималния месечен размер на осигурителния доход, определен със ЗБДОО за 2020 година

II. Промени в Кодекса за социално осигуряване (КСО), свързани с правото и размера на пенсията, извършени през 2019 и 2020 г.

1. Увеличи се тежестта за една година осигурителен стаж в пенсионната формула и от 1,169 стана 1,2 на сто. Размерът на пенсиите за осигурителен стаж и възраст и другите пенсии за трудова дейност, отпуснати с начална дата след 31.12.2018 г., се определиха от 1 юли 2019 г. с новата тежест от 1,2 на сто за всяка година осигурителен стаж и със съответна пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж.
Не се предвижда по-нататъшно нарастване на тежестта на осигурителния стаж след 2019 г.

2. При изчисляването на индивидуален коефициент на пенсии за трудова дейност, отпуснати с начална дата след 31.12.2018 г. участва осигурителния доход на лицата за периодите след 31.12.1999 г. до датата на отпускане на пенсията, но за не по-малък период от 36 пълни месеца. Това означава, че не се взема предвид осигурителния доход до 01.01.2000 г., с изключение на случаите, когато конкретно лице има по-малко от 36 месеца осигурителен доход след тази дата. В случаите, когато осигурителният доход на лицето след 31.12.1999 г. е за период по-малък от 36 месеца, за недостигащия период се взема предвид последния осигурителен доход на лицето преди 01.01.2000 г. Ако доходът общо за целия осигурителен стаж е за период по-малък от 36 месеца, индивидуалният коефициент се изчислява от наличния осигурителен доход.
Индивидуалният коефициент на пенсиите за трудова дейност, отпуснати с начална дата след 31.12.2018 г., се изчислява на базата на месечни съотношения между личния осигурителен доход на осигуреното лице и средния осигурителен доход за страната за същия месец, въз основа на отработените от лицето дни в конкретния месец. С оглед на това, когато данните в информационната система/регистрите на НОИ са непълни или са подавани некоректно, при служебната проверка се изисква от осигурителите да издават удостоверения/документи за осигурителен доход по месеци, както за периодите след 31.12.1999 г., така и за периодите преди тази дата – предвид допълването на периоди с осигурителен доход до 36 месеца.
Изключение от това правило е създадено с разпоредбите на § 22ц от ПЗР на КСО, като лицата, които желаят следва писмено да заявят това и индивидуалният им коефициент на пенсията за трудова дейност ще бъде изчислен по действалата до 31.12.2018 г. Методика за определяне на индивидуален коефициент. Те ще могат да се възползват от тази възможност, когато при отпускане на нова пенсия за трудова дейност, освен изричното волеизявление приложат и УП-2 с осигурителен доход за избрани от тях 3 последователни години от последните 15 години осигурителен стаж преди 01.01.1997 г., както и за брутното трудово възнаграждение или доход, върху които са внесени осигурителни вноски за осигурителния стаж след тази дата до 31.12.1999 г. Когато за времето след 31.12.1996 г. или за част от него не са представени документи за осигурителен доход се използват служебно данните от Регистъра за осигурените лица.
За пенсиите, отпускани с начална дата преди 01.01.2019 г., индивидуалният коефициент на осигурените лица се определя по утвърдената методика за изчисляване на индивидуален коефициент, съобразно действалата до тази дата нормативна уредба. Тези коефициенти не подлежат на преизчисляване по методиката за изчисляване на индивидуален коефициент, която влиза в сила от 01.01.2019 г. и отразява посочените промени. В случаите на изменение, преизчисляване, възобновяване или възстановяване на пенсиите, индивидуалният коефициент се изчислява съгласно нормативните разпоредби, по които е определен.

3. За лицата, на които се преценява правото на пенсия за осигурителен стаж и възраст по общия ред на чл. 68, ал. 1 и 2 от КСО в случаите, свързани с прилагането на международен договор, по който Република България е страна, или на европейските регламенти за координация на системите за социална сигурност, е създадена нова възможност (нова ал. 4 в чл. 68 от КСО). Когато само със зачетения по българското законодателство осигурителен стаж лицето не придобива право на пенсия, но има не по малко от 15 години действителен осигурителен стаж, и в случай че до удостоверяване на чуждия осигурителен стаж, лицето навърши възрастта по чл. 68, ал. 3 от КСО, му се отпуска пенсия в размер на социалната пенсия за старост, при условие че лицето не получава друг вид пенсия. Пенсията се отпуска от датата на навършване на посочената възраст, но не по-рано от датата на подаване на заявлението за пенсиониране. Тя се прекратява при отпускане на пенсия за осигурителен стаж и възраст на друго основание по КСО, а получените от лицата суми за пенсии на това основание се прихващат от новоотпуснатата пенсия.

4. Определянето на началната дата, от която се отпускат пенсиите за инвалидност и/или добавките за чужда помощ, на лицата, които не са подали заявление за отпускане на пенсия в двумесечния срок от датата на инвалидизирането (чл. 94, ал. 1 от КСО), се извършва от датата на подаване от лицето на заявление-декларация до териториалната експертна лекарска комисия (ТЕЛК), но не по-рано от датата на инвалидизиране, съответно – от датата на определяне на потребността от чужда помощ, ако необходимите документи за пенсиониране са подадени в териториалното поделение на НОИ в едномесечен срок от изтичане на срока за обжалване на експертното решение на ТЕЛК или на Националната експертна лекарска комисия (НЕЛК) по отношение на правоимащото лице. Когато е пропуснат и този едномесечен срок, пенсиите за инвалидност и/или добавките за чужда помощ се отпускат от датата на заявлението в териториалното поделение на НОИ.

5. Създадена е възможност за служебно преизчисляване веднъж годишно на пенсиите за трудова дейност с допълнително придобития след пенсионирането осигурителен стаж и/или осигурителен доход (нова ал. 3 в чл. 102 КСО).
На служебно преизчисляване подлежат само пенсиите на лицата, подали изрично писмено заявление за това, по образец УП-26.1, утвърден от управителя на Националния осигурителен институт. Преизчисляването се извършва от първо число на месеца, следващ месеца на подаване на заявлението, като всяка година за конкретния пенсионер това преизчисляване се прави от първо число на един и същ месец.
Служебно преизчисляване може да се заяви както за пенсии, отпуснати с начална дата след 31.12.2018 г., така и когато са отпуснати преди тази дата.
Преизчисляването се извършва въз основа на наличните данни за пенсионерите в информационната система/регистрите на НОИ, а за самоосигуряващите се лица — въз основа на внесените осигурителни вноски за периодите след пенсионирането, съответно — след последното преизчисляване на пенсията.
Служебното преизчисляване се извършва за придобит осигурителен стаж след пенсионирането или за придобит осигурителен стаж и осигурителен доход след пенсионирането, като преценката кой вариант е по-благоприятен за лицата се прави служебно.

6. Създадена е точна и ясна регламентация за съхранението на първичната отчетна документация от осигурителите, както и реда за издаване на документи за осигурените лица, касаещи осигурителния им стаж и осигурителния доход (промени в чл. 5, ал. 7 от КСО, считано от 01.01.2020 г.).
Новата норма задължава осигурителите да съхраняват за срок 50 години ведомости за заплати, трудови договори, допълнителни споразумения, заповеди за назначаване, допълнителни споразумения/заповеди за преназначаване, заповеди за ползван неплатен отпуск общо над 30 работни дни в една календарна година, заповеди за прекратяване на трудови или служебни правоотношения.
Документи за осигурителен стаж и/или осигурителен доход, и/или категория труд за периоди преди 1 януари 2000 г., се издават безплатно по искане на осигурените лица или техни представители, в 14-дневен срок;
Документи за осигурителен стаж и/или осигурителен доход, и/или категория труд на осигурените лица, както и факти и обстоятелства, свързани с такива документи се издават безплатно, в 14-дневен срок и по искане на длъжностните лица, на които е възложено ръководството по пенсионното осигуряване в ТП на НОИ;
От 01.01.2022 г. осигурителите ще представят в НОИ до 25-о число на месеца, следващ месеца на прекратяване на осигуряването, документ, удостоверяващ продължителността на осигурителния стаж от първа и/или втора категория труд, придобит от осигурените при тях лица. В документа осигурителите следва да вписват и съответната разпоредба, по която предлагат да се зачете осигурителният стаж.

III. Изменения и допълнения при пенсиите несвързани с трудова дейност

1. За социалните пенсии за старост, регламентирани в чл. 89а от КСО и социалните пенсии за инвалидност, следващи се на основание чл. 90а от КСО, изрично е предвидено, че не се отпускат на лица, на които е отпусната друг вид пенсия, включително и от друга държава. До 31.12.2018 г. тези пенсии се отпускаха на правоимащите лица, но поради забраната за едновременното им получаване с друг вид пенсия, в тези случаи те се спираха едновременно с отпускането им.

2. Във връзка с новия Закон за хората с увреждания (обн. ДВ, бр. 105 от 18.12.2018 г.) социалните пенсии за инвалидност, отпуснати с начална дата до 31.12.2014 г., изплащани към друг вид пенсия от НОИ в размер на 25 на сто от следващия им се размер, се прекратиха служебно, считано от 01.01.2019 г. На същите лица започна да се изплаща сума под формата на месечна финансова подкрепа от Агенцията за социално подпомагане при условията, предвидени в Закона за хората с увреждания.

3. Съгласно изменения и допълнения в Закона за семейните помощи за деца (ЗСПД) (обн., ДВ, бр. 88 от 23.10.2018 г.) и свързаните с тях промени в Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж (обн., ДВ, бр. 107 от 28.12.2018 г.), считано от 01.01.2019 г. децата без право на наследствена пенсия от починал родител нямат право на персонални пенсии по чл. 92 от КСО, а Министерският съвет на Република България съответно няма правомощие да отпуска персонални пенсии на тази категория лица.
За децата без право на наследствена пенсия от починал родител е предвидено Агенцията за социално подпомагане да отпуска и изплаща нов вид месечна помощ, регламентирана в чл. 8е от ЗСПД, като същата не може да се получава заедно с персонална пенсия на дете по чл. 92 от КСО.
Отпуснатите до 31.12.2018 г. персонални пенсии на деца без право на наследствена пенсия от починал родител продължават да се изплащат от Националния осигурителен институт в размерите им, определени към тази дата, по досегашния ред и до изтичане на законоустановените срокове или до отпускане на помощ по чл. 8е от ЗСПД.
Министерският съвет на Република България ще продължи да отпуска персонални пенсии по досега установения ред на следните категории правоимащи лица:
— жени, навършили възрастта по чл. 68, ал. 3 от КСО, родили и отгледали 5 и повече лица до навършване на 18-годишната им възраст;
— лица, навършили възрастта по чл. 68, ал. 3 от КСО, които са полагали грижи в продължение на повече от 10 години за инвалиди – членове на техните семейства, постоянно нуждаещи се от чужда помощ (за членове на семейството се считат съпругът, съпругата и техните възходящи и низходящи по права линия).

Близо 2,5 милиона германски пенсионери, които са се осигурявали за старост поне 40 години, получават пенсия под 1000 евро на месец. Това са над 30% от хората, работили 40 години, става ясно от справка на германското правителство, изготвена по искане на парламентарната фракция на Лявата партия.

И още данни: от общо 21 милиона пенсионери в Германия цели 17 милиона са с пенсия под 1000 евро, а почти всеки втори получава по-малко от 800 евро. Тук обаче трябва да уточним, че в тази статистика за получателите на пари от държавното пенсионно осигуряване са включени и хората, които имат право и на допълнителна пенсия, например от частни пенсионни фондове. И въпреки това данните показват, че дори и да си се осигурявал десетилетия наред, достойният живот на старини изобщо даже не е гарантиран.

Жените са особено ощетени

Проблемът се корени в биографиите на милиони хора в Германия. Който през годините е работил на непълно работно време, получавал е ниска заплата или пък трудовият му стаж е недостатъчен, не може да очаква висока сума от държавното пенсионно осигуряване. Това важи най-вече за жените, при които средната пенсия възлиза на 693 евро месечно.

Именно такъв е профилът на много жени от западните провинции на Германия, където навремето мъжът изкарваше парите, а жената се грижеше основно за децата и припечелваше само от време на време нещо допълнително. Тази сметка излиза само ако брачният съюз се запази и след пенсионирането — с двете пенсии може да се живее добре. Но ако остане сам, а преди пенсионирането си не е изкарвал добри пари, човек лесно може да попадне в категорията «бедност на старини».

По-различна е картината в източните провинции на Германия. Статистиките от времето непосредствено преди падането на Берлинската стена показват, че работещи са били цели 90% от жените в тогавашната ГДР. За сравнение: по същото време в Западна Германия е работела едва всяка втора жена. Което си личи и по размера на пенсиите им днес: в източните провинции жените получават средно 907 евро месечна пенсия — с 214 евро повече от връстничките им в западните провинции.

За щастие възрастните хора в Германия разчитат не само на държавната пенсия. Всеки с месечен доход под 796 евро има право на социална помощ. Към момента такава помощ получават 560 000 души в Германия, което се равнява на 3% от хората над 65 години. И тук жените са мнозинство.

А бъдещите пенсионери?

А що се отнася до бъдещите пенсионери, все повече от тях ще са работили на непълен работен ден, а това означава, че ще са застрашени от бедност на старини. Тук жените отново са по-силно представени.

И още един проблем пред бъдещите пенсионерки: много жени работят в сектори като здравеопазването, социалната помощ и услугите, където заплащането е ниско. Съответно ниски ще са един ден и пенсиите им.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *